Policy för recensioner
Version: [31 juli 2025]
1. INLEDNING
Vi vill gärna att du delar med dig av dina åsikter om de produkter du har köpt på SHEIN:s webbplats. Detta kan hjälpa andra användare att lära sig mer om produkten och avgöra om den är rätt för dem eller inte.
Alla produktrecensioner på SHEIN som publiceras på SHEIN-plattformen är inskickade av användare som har köpt produkten via sitt SHEIN-konto. Detta garanterar att alla publicerade SHEIN-recensioner härrör från verifierade transaktioner.
Var uppriktig: Vi vill gärna ha din ärliga åsikt om produkten. Din recension ska vara äkta, oavsett om den är positiv eller negativ. Vi tar inte bort recensioner på grund av att de är negativa. Din recension ska vara relaterad till en produkt som du har köpt och använt och/eller lämnat tillbaka. SHEIN kommer inte att tolerera någon recension som är utformad för att vilseleda eller manipulera, och vi kommer inte heller att ge extra poäng för en positiv recension. Falska recensioner eller recensioner som stöds av någon annan part (”förbjudna recensioner”) är inte tillåtna.
Innehållet du lägger upp som en recension anses vara ”användargenererat innehåll” i våra villkor. Läs våra villkor om du vill veta mer om SHEIN:s rättigheter angående användargenererat innehåll. Ditt innehåll kommer att regleras enligt denna policy samt enligt villkoren.
Vi betalar aldrig våra användare för att skriva positiva recensioner om produkter som säljs på SHEIN. Genom att skriva en recension (oavsett om den är positiv eller negativ) är du berättigad att få SHEIN-bonuspoäng. Klicka på länken för att förstå under vilka omständigheter och hur många bonuspoäng du kan få, hur du använder dem och om du är föremål för några begränsningar/undantag för att tjäna bonuspoäng.
2. VEM KAN SKRIVA EN RECENSION OCH NÄR?
2.1 Recensioner på SHEIN
Endast användare som:
(a) är inloggade på sitt konto (och därmed är verifierade användare), och
(b) har slutfört betalningen för den relevanta beställningen och
(c) har fått statusen ”levererad” för den relevanta beställningen
får skriva en recension om den eller de produkter de har köpt i den relevanta beställningen.
Möjligheten att skriva en recension är kopplad till SHEIN:s möjlighet att koppla ett användarkonto till en orderhistorik, vilket garanterar att recensioner endast kan lämnas för produkter som har köpts.
Om du inte bekräftar betalningen av beställningen kan du inte publicera en recension om den produkt du har köpt i den beställningen, eftersom alternativet ”Publicera en kommentar” eller ”Kommentera” inte kommer att visas om vi inte har kunnat verifiera att du har slutfört köpet.
Du kan lägga upp en recension av alla produkter du har köpt och fått inom sex månader efter att du gjorde beställningen. Du kommer inte att kunna publicera en recension av en produkt efter att denna period har gått ut. Du kan inte uppdatera eller ändra din kommentar efter att du har skickat in den.
Recension av en produkt med samma SKU (eller artikelnummer) i en beställning kan endast göras en gång.
2.2 Importerade recensioner
Säljare får importera recensioner från andra detaljhandelsplattformar (t.ex. Amazon) eller sina egna webbplatser.
Dessa recensioner markeras tydligt som ”RECENSIONER FRÅN ANDRA PLATTFORMAR” på produktinformationssidan, så att du kan skilja dem från recensioner som lämnats av SHEIN-kunder.
3. HUR SKRIVER MAN EN BRA RECENSION?
1. Beskrivning: Beskriv hur produkten känns, typen av tyg, användning ... och om du rekommenderar den eller inte. Ge andra användare värdefull information.
2. Bifoga ett foto: Du kan ladda upp ett tydligt foto av produkten. Det är ännu bättre om det är ett foto som visar den del av kroppen som bär produkten. Detta visar hur produkten faktiskt ser ut i verkligheten.
3. Inte för kort, inte för lång: Skriftliga recensioner bör bestå av minst 20 ord och begränsas till 1 000 ord. Den optimala längden är 75 till 500 ord.
I varje produktrecension kommer du att bli ombedd att välja ett betygsalternativ med ett antal ”stjärnor” från 0–5, där 5 stjärnor det mest högsta betyget. Detta hjälper till att beräkna produktens totala betyg, enligt beskrivningen nedan.
3.1. Det rekommenderas att:
•Ladda upp tre bilder
•Använda kommentarstaggarna
•Se till att bilderna är tydliga
3.2. Hur tjänar man bonuspoäng?
Alla recensioner som publiceras på webbplatsen (oavsett om de är positiva eller negativa) kan ge dig bonuspoäng i enlighet med policyn för bonuspoäng.
Du behöver bara:
(1) Uppfylla antalet ord, +5 poäng
(2) Ladda upp bild(er), +10 poäng
(3) Ange fullständig storleksinformation, +2 poäng
4. RECENSIONSREGLER
4.1 Granskning och moderering av recensioner
SHEIN använder en rad olika åtgärder för att se till att recensionerna är äkta (dvs. kopplade till verifierade transaktioner) och följer denna policy:
•Endast användare som har köpt en produkt och fått den levererad via sitt SHEIN-konto kan lämna en recension för den produkten.
•Recensioner kontrolleras automatiskt för otillåtet innehåll (t.ex. obsceniteter, irrelevant text och länkar). Se regler och begränsningar i avsnitt 4.3 nedan.
•Konton som uppvisar ovanlig aktivitet (t.ex. ett stort antal recensioner på kort tid) flaggas för närmare granskning.
•Vi granskar manuellt flaggade recensioner och genomför även slumpmässiga stickprovskontroller.
•Användare kan också rapportera recensioner som inte stämmer överens med produkten eller innehåller olämpligt innehåll med hjälp av ikonen ”Rapportera” vid varje recension.
Vi kontrollerar även importerade recensioner för att säkerställa transparens och upptäcka eventuell manipulation, bland annat genom manuella kontroller för att bekräfta att recensionerna avser samma produkt och verkar vara äkta, samt genom att övervaka misstänkta mönster. Om misstänkt aktivitet upptäcks, till exempel samordnade recensionskampanjer eller avvikelser i säljarens beteende, såsom import av 5-stjärniga recensioner eller användning av recensionsmallar, kan vårt recensionsteam utreda saken vidare och ta bort berörda recensioner vid behov.
4.2 Hur lång tid tar det för min recension att visas på nätet?
När du skickar in en recension kommer den att granskas både manuellt och/eller elektroniskt och publiceras i allmänhet på webbplatsen inom 72 timmar om den överensstämmer med den aktuella recensionspolicyn och våra villkor. Denna tidsram kan vara något längre om din recension innehåller foton. Vi ber dig ha tålamod.
4.3 Publiceras alla recensioner? Varför blev min recension nekad eller borttagen?
Ja, vi kommer att publicera alla recensioner som följer denna policy och våra villkor och vi kommer att publicera både positiva och negativa recensioner.
Om vi upptäcker att en recension bryter mot denna policy och/eller våra villkor (t.ex. om den är falsk, uppmuntrad eller inte uppfyller kraven) kommer vi dock inte att kunna publicera den. På samma sätt kommer vi att ta bort recensionen om den redan har publicerats. Se till att du är medveten om våra recensionsregler och begränsningar innan du publicerar en recension. Om du inte är nöjd med att din recension inte publicerats eller tagits bort kan du lämna in ett klagomål via vår kundtjänst.
För att undvika missförstånd vill vi klargöra att vi aldrig tar bort recensioner bara för att de är negativa, och vi hindrar inte kunder från att lämna negativ feedback.
Vi vidtar rimliga och proportionerliga åtgärder för att förebygga och ta bort förbjudna eller olämpliga recensioner och för att säkerställa att recensionerna är äkta och återspeglar verkliga konsumenters erfarenheter (se avsnitt 4.1 ovan). Detta innefattar att ta bort sådana recensioner och uppdatera relaterade betyg så att de återspeglar korrekt information.
De produktrecensioner som visas för en produkt kan innehålla omdömen om produkter som har identiska egenskaper med den produkt som konsumenten för närvarande tittar på.
4.4 Regler och begränsningar
Om din recension inte överensstämmer med riktlinjerna i denna policy och/eller våra villkor kommer den att avvisas eller tas bort:
Din recension ska vara:
- Personlig: Vara gjord av köparen och användaren av produkten
- Din egen: Skriv recensionen med egna ord, låna inte någon annans.
- Uppriktig: Var ärlig och återge dina personliga åsikter om produkten
- Fokuserad: Identifiera och granska en produkt åt gången istället för att nämna många produkter samtidigt
- Vara relevant: Diskutera endast produkten.
- Kortfattad: Var tydlig och praktisk – kom ihåg att recensionerna ska hjälpa andra användare att avgöra om en produkt är rätt för dem eller inte.
Vi kan inte acceptera följande recensioner:
1.Recensioner som inte handlar om produkten. - En recension kan endast vara specifikt relaterad till en produkt, använd inte generiska recensioner för alla produkter, vi måste säkerställa recensionernas trovärdighet.
2.Recensioner som innehåller olämpligt eller stötande innehåll. - Olämpligt innehåll avser recensioner som innehåller obscena ord, svordomar, URL:er som inte är relaterade till SHEIN, videofilmer med vattenstämplar eller andra personers innehåll eller material (inklusive överdriven citering).
3.Hets mot folkgrupp eller kränkande innehåll. - Vi tillåter inte recensioner som uttrycker intolerans för personer som tillhör identitetsgrupper, inklusive ras, kön, religion, sexuell läggning eller nationalitet.
Kunder får kommentera produkter och ifrågasätta expertisen hos skribenter, säljare eller andra kunder så länge som det sker på ett sätt som inte är hotfullt.
4.Främja illegalt beteende. - Recensioner får inte uppmuntra eller stödja beteende som är olagligt, inklusive våld, olaglig droganvändning, minderårigt drickande och barnmisshandel eller djurplågeri.
5.Positiva eller negativa recensioner i utbyte mot belöningar i form av pengar. - Vi tillåter inte någon att lämna recensioner som en form av marknadsföring, i personligt intresse, när kunder har uppmuntrats på något sätt att ändra sina recensioner osv.
6.Tredje parters referenser/annonser eller länkar. - Recensioner får inte innehålla varumärken, logotyper eller bilder av produkter från andra återförsäljare eller externa länkar. Om du vill skriva en jämförande recension kan du använda en generisk beskrivning för en sådan jämförelse, till exempel "andra återförsäljare på marknaden" eller "andra varumärken". Publicera inte innehåll om dess huvudsakliga syfte är att marknadsföra ett företag, en webbplats, en skribent eller ett specialerbjudande.
7.Personlig information. - Recensioner ska inte innehålla någon personlig information om dig eller en tredje part. Inkludera därför inte någon e-postadress, telefonnummer, adress, namn (förutom ditt användarnamn) osv.
4.5 Hur beräknas den genomsnittliga poängen för eller graderingen av en produkt?
Poängen beräknas systematiskt baserat på den sammanslagna poängen som lämnas av varje kund som köpte produkten och bekräftade ordern för samma artikelnummer (SKU, Stock Keeping Unit).
4.6 Hur bestäms ordningen på recensionerna?
Som standard visas recensioner på SHEIN i vyn ”rekommenderat”, som är utformad för att lyfta fram de mest relevanta och hjälpsamma kommentarerna för konsumenterna. Systemet använder automatisk analys för att bedöma den allmänna kvaliteten på varje recension och tar hänsyn till olika faktorer, såsom antalet ”hjälpsamma” röster från andra användare, om bilderna har godkänts av bildmoderatorn och om de stämmer överens med användarens språkinställningar.
Vi tillåter användare att växla till alternativa visningsalternativ, till exempel kronologisk ordning, så att de kan se all feedback.
5. KONSEKVENSER AV ÖVERTRÄDELSER
Överträdelser av denna policy innebär att webbplatsen och de produkter som säljs på den blir mindre pålitliga, säkra och användbara. Vi är därför mycket strikta när det gäller dess tillämpning och om någon bryter mot denna policy och/eller våra villkor kan vi ta bort denna användares recensioner/innehåll, begränsa denna användares förmåga att publicera recensioner och/eller stänga av eller avsluta användarens konto.
Om en sådan överträdelse också är ett brott mot tillämpliga lagar kan vi behöva kontakta lokala myndigheter vilket kan leda till rättsliga åtgärder och civil- och straffrättsliga påföljder.