Lagen om digitala tjänster
SHEIN har åtagit sig att se till att vi erbjuder en säker onlineplattform för vår community. Vi arbetar i enlighet med relevanta lokala lagar och förordningar, inklusive EU:s lag om digitala tjänster (DSA), som tillhandahåller en enda uppsättning transparens- och ansvarsskyldigheter för onlineplattformar i alla EU:s medlemsstater.

1. Information om aktiva användare i EU

Enligt artikel 24.2 i DSA ska onlineplattformar var sjätte månad offentliggöra information om de genomsnittliga månatliga aktiva mottagarna av deras tjänster i EU. SHEIN Marketplace lanserades i EU i augusti 2023. Vi har beräknat att från den 01 augusti 2024 till 31 januari 2025  hade SHEIN i genomsnitt 130 miljoner månatliga aktiva användare i EU:s medlemsstater.

Vi definierar en ”månatlig aktiv användare” som antalet unika användare som har interagerat med SHEIN-plattformen under en viss period av månader. Detta engagemang kan omfatta aktiviteter som att surfa på SHEIN:s webbplats eller SHEIN App, göra köp, interagera med innehåll, lägga till varor i en kundvagn eller någon annan interaktion med plattformen.

2. En enda kontaktpunkt

Om du anser att innehåll på SHEIN-plattformen relaterat till en särskild produkt är olagligt i EU, kan du anmäla det via kundtjänst eller direkt på produktsidan genom att klicka på den relevanta knappen bredvid produkten som visas. Vi godtar kommunikation på ditt lokala språk eller på engelska när du kontaktar oss.

Om du som kund skulle vilja kontakta oss med en kundförfrågan kan du göra det via vår kundtjänstportal https://www.shein.se/contact-us.html.

Om du är Europeiska kommissionen, samordnaren för digitala tjänster, en Trusted Flagger eller någon annan myndighet i en EU-medlemsstat kan du kontakta oss på dsa-poc@sheingroup.com.

3. Tvister om användarinnehåll och konton

Om du är av uppfattningen att vi av misstag har vidtagit åtgärder på ditt konto kan du överklaga vårt beslut inom sex månader genom att kontakta vårt kundtjänstteam via följande länk https://www.shein.se/robot

Du kan därutöver också kontakta ett certifierat organ för utomrättslig tvistlösning för att hjälpa till att lösa eventuella tvister med oss som rör våra åtgärder på ditt konto eller anmält innehåll. Europeiska kommissionenhar en förteckning över tillgängliga certifierade organ för tvistlösning på sin webbplats. Observera dock att beslut som fattas av ett certifierat organ för utomrättslig tvistlösning inte kommer att vara bindande för dig eller SHEIN.

Vänligen se SHEIN:s guide för utanför-rättslig tvistlösning (ODS) för att få veta mer om hur processen för utanför-rättslig tvistlösning fungerar.

4. Transparensrapporteringsskyldigheter

I enlighet med artiklarna 15, 24 och 42 i lagen om digitala tjänster (DSA) är SHEIN, som en utsedd Mycket Stor Onlineplattform, engagerad i att upprätthålla en säker och pålitlig marknadsplats.

Vi är glada över att kunna dela vår första Transparensrapport som omfattar perioden 17 februari till 31 augusti 2024, och som ger insikter i våra modereringsinsatser och säkerhetsåtgärder på plattformen. Du kan läsa Transparensrapport nr. 1 här.

Dessutom har vi nu publicerat vår andra Transparensrapport som täcker perioden 1 september till 31 december 2024. Du kan läsa Transparensrapport nr. 2 här.

5. Forskares tillgång till data

Om du är forskare och vill få tillgång till offentligt tillgängliga data på SHEIN:s onlinegränssnitt kan du skicka en begäran till oss genom att fylla i formuläret som finns tillgängligt här. Observera att för att vi ska kunna ge dig tillgång till sådana data måste din begäran uppfylla villkoren i artikel 40.12 i DSA.
Om du är samordnare för digitala tjänster vid en institution och din begäran avser tillgång till data för godkända forskare kan du kontakta oss via vår dedikerade brevlåda på dsa-poc@sheingroup.com.

Om du vill ha mer information om hur du får tillgång till offentligt tillgängliga uppgifter enligt artikel 40.12, vänligen se våra vanliga frågor som finns tillgängliga här. Om du inte hittar den information du söker kan du kontakta oss direkt på researchers@sheingroup.com, och vi kommer att svara på din fråga.