SHEINS POLICY FÖR RANGORDNING AV MARKNADSPLATSER

Vi kan använda vissa parametrar i SHEIN-appen och på webbplatsen för att rangordna Säljarens produkter. Vi använder dessa parametrar för att optimera din upplevelse som kund, liksom för andra användare på Marknadsplatsen. Som sådana kan dessa parametrar rangordnas sekventiellt eller på annat sätt enligt olika kund-, kommersiella och marknadsscenarier och kan få varierande viktning över tid.
Denna Ranking Policy omfattar (1) de sektioner som visas på Marknadsplatsen under vilka olika produkter kommer att tilldelas enligt vissa parametrar, detta kommer att uppdateras dagligen; (2) visning av produkter på startsidan eller som svar på en kunds sökning och (3) startsidans kriterier för säljfrämjande funktioner.
(1) Dagliga sektioner och parametrar:
  • Sektionen för bästsäljare: Beräknas baserat på antalet försäljningar och det totala försäljningsbeloppet för Produkten under den föregående dagen.
  • Sektion med högst betyg: Beräknas baserat på kommentarspoängen och det totala antalet försäljningar under föregående dag.
  • Mest favorit sektion: Beräknas baserat på antalet personer som lagt till produkten i önskelistan och det totala antalet försäljningar under föregående dag.
  • Mest populära sektionen: Beräknas baserat på produktens försäljningstillväxt under de senaste 7-14 dagarna.
  • Best Seller Of New Arrival: Beräknas baserat på nya produkters antal försäljningar och totala försäljningsbelopp under föregående dag.
(2) Standardrankning av visning av Säljarens produkter och hur den beräknas. En produkt kommer att ha en hög position i rankningen, och kommer därför att visas i en mer framträdande position på marknadsplatsens hemsida eller som svar på en kunds sökning baserat på följande parametrar:
(1) Konsumentpreferenser (t.ex. från tidigare beställningar, sökningar, webbhistorik, filter eller klick). Om du vill veta mer om hur vi använder dina uppgifter kan du läsa vår integritetspolicy.
(2) Nyhet: Nykomlingar kommer först och de äldsta stilarna kommer sist.
(3) Priset på produkterna, som kan vara från lågt till högt eller högt till lågt.
(4) Säljarens betyg: Kunden har möjlighet att bedöma varje säljare efter att ha bekräftat mottagandet av produkten genom recensioner (se Marketplace Reviews Policy här). Klagomål och leveranstider påverkar säljarens betyg; Om en säljares betyg är för lågt, eller om en säljare har en alltför hög klagomålsfrekvens, eller i den utsträckning som en säljares leveranstid är för lång, kommer säljarens produkter att rankas lågt i jämförelse med de andra säljarnas produkt, genom att visas på en mindre framträdande position på startsidan eller efter en kunds sökning eller till och med avaktiveras efter operatörens eget gottfinnande.
Andra parametrar som används är:
(1) Säljarens senioritet
(2) Produktens tillgänglighet i lager
(3) Marknadsföring av produkter. En kortsiktig produktranking kommer att öka om den marknadsförs på plattformen.
(4) Klickfrekvens och konverteringsfrekvens: Produkter som har högre konverterings- och klickfrekvens rankas högre i sökresultaten.
  • a. Konverteringsgrad: antalet konverteringar dividerat med det totala antalet besökare. Om marknadsplatsen t.ex. får 200 besökare under en månad och har 50 försäljningar blir konverteringsgraden 50 dividerat med 200, dvs. 25 %.
  • b. Klickfrekvens: förhållandet mellan det totala antalet klick i sök och display dividerat med det totala antalet visningar. Om en produkt t.ex. visas 10 gånger för en konsument via sök och display och det bara är 1 klick, är klickfrekvensen 10%.
(5) Leveransalternativ (t.ex. Quickship)
Dessa parametrar kan komma att ändras när som helst.
Marknadsplatsen erbjuder för närvarande inga alternativ för att ändra eller påverka rankningsparametrarna.
(3) Kriterier för informativa popup-fönster eller liknande reklamfunktioner
Marknadsplatsen erbjuder viss marknadsföringsinformation om vissa produktkategorier eller allmänna kampanjer via popup-fönster och/eller liknande funktioner. Nedan hittar du några kriterier som gör att du kan förstå när dessa kampanjfunktioner kan visas på din hemsida:
  • - Kampanjer för nya användare
  • - Lansering av marknadsföringsspel
  • - Tillfälliga marknadskampanjer baserade på var du befinner dig, hur ofta du besöker webbplatsen, hur många artiklar du har lagt till som favoriter osv.
När identiska objekt görs tillgängliga för försäljning på SHEINs Marknadsplats från två eller flera olika Säljare, kommer dessa identiska objekt att behandlas som helt olika produkter och inga andra kriterier kommer att påverka visningen av den ena istället för den andra.
Ovanstående parametrar beaktas när Säljarna visas i SHEIN-appen och på webbplatsen, inklusive som svar på en Konsuments sökning och på startsidan. Säljare kan optimera sin synlighet i SHEIN-appen och webbplatsen genom att erbjuda kampanjerbjudanden, ta emot positiv feedback från Konsumenter.