Ikraftträdandedatum: 7 februari 2025
Senast uppdaterad: 7 februari2025
Denna rankningspolicy förklarar varför vissaprodukter kan förefalla vara mer framträdande än andra i SHEIN:s app ochwebbplats (”plattformen”). Genom atterbjuda transparens strävar vi efter att hjälpa våra användare (”du” eller ”vår användare”) att fatta välgrundade beslut och förstå hur derasshoppingupplevelse är skräddarsydd efter deras preferenser.Denna policy gäller alla säljare som visarupp sina produkter på plattformen.
Nyckeltermer
·Plattform:Dendigitala miljö (webbplats, mobilapp) där säljarna visar upp sina produkter föranvändarna.
·Rankning: Denplacering eller synlighet för produkter som visas för användare i sökresultatoch produktförteckningar.
·Sponsrat innehåll:Betalda placeringar för ökad synlighet.
·Säljare:företag som listar produkter till salu på plattformen.
·Kund/Användare: Enanvändare som besöker plattformen för att bläddra runt bland, köpa ellerinteragera med produkter.
1.FAKTORER SOM PÅVERKAR PRODUKTRANKNING
Synligheten och rankningen för produkter, inomen sida eller sektion av plattformen, bestäms av ett intervall av likvärdigtprominenta och viktade faktorer, inklusive men inte begränsat till:
A. Erbjudandeattribut
·PriskonkurrensProdukter med konkurrenskraftiga priser rankas högre.
·Tillgänglighet och lager: Produkter med en låg lagernivå rankas högre än produkter med högre lagernivå.
·Nyhet: Nya produkter kommer först och de äldstavarorna visas sist.
·Rabatter och kampanjer:Produkter med större rabatter eller som deltar i säljkampanjer (såsomsäsongskampanjer eller blixtreor) kan få tillfälliga rankningsökningar.
·Leveransalternativ(t.ex.expressleverans): Produkter med ett snabbare leveransalternativ är mer benägnaatt visas högst upp bland sökresultaten.
B. Säljar- och produktprestanda
·Säljarens betyg:Du kan utvärdera varje säljare efter att ha bekräftat mottagandet avprodukten genom omdömen (se Policy för omdömen här https://www.shein.se/Review-Guidance-a-478.html&ici=uk_navbar01menu02.Användares klagomål och leveranstider påverkar säljarens betyg. Om en säljareexempelvis har ett alltför lågt betyg, kommer denna säljares produkter att varalågt rankade i jämförelse med andra säljares produkter.
En av de avgörande betygsfaktorerna för säljareär Choices -etiketten, som är en form av kategorisering som säljare kan ansökaom, som framhäver produkter och säljare genom att förse dem med etiketten “Choices”på plattformen, sådana produkter och säljare som är högt rankade av kunder ochsom har låga returfrekvenser. Denna etikett är tillfällig och uppfyllandet avetikettens tilldelningskriterier granskas med jämna mellanrum.
·Säljarensövergripande prestanda:Säljarens övergripande prestanda utvärderasgenom en kombination av säljvolym, kundernas feedback, nöjdhet ochreturfrekvenser osv., vilket avspeglar deras tillförlitlighet ochkundnöjdhet.En genomgående dåligprestanda kan minska synligheten.
C. Användarinteraktion ochrekommendationssystem:
·Användarresa:Baseratpå den klickfrekvens och konverteringsfrekvens som identifierats som en del aven användarresa och dess interaktion med vårt rekommendationssystem, antaletklick, lägg-till-i-kundvagn-åtgärder och köp av produkter kan påverka derasrankningsposition.
oKlickfrekvenser:Förhållandetmellan totala klick för sökning och visade annonser delat med det totalaantalet intryck.
oKonverteringsfrekvenser:Antaletkonverteringar delat med det totala antalet besökare.
·Matchning med sökförfrågan:Erbjudanden som nära matchar användarens sökförfrågan, bläddringshistorik ochvanor, filter eller klick visas högre upp i resultaten.
·Individualisering: Enligtdina cookieinställningar och personliga inställningar relaterat till vårtrekommendationssystem, kommer vår algoritm att spela in gällande faktorer såsomdina produktpreferenser, sökhistorik, tidigare köp och plats för att justeraproduktsynlighet. Dessa automatiserade beslut kan påverka de produkter du seroch hur de är rankade.
Du harrätt att justera dessa beslut om du upplever att de inte avspeglar dinapreferenser eller behov, genom att när som helst justera dina personligainställningar genom att klicka på länkarna “Recommender System and PersonalisedSettings” (Rekommendationssystem och personliga inställningar) och “ManageCookies” (Hantera cookies), som båda finns nertill på denna webbsida eller isektionen “Settings” (Inställningar) på plattformen.
Dinapersonliga preferenser beror på dina cookie-inställningar. För mer informationom hur vi använder dina data, vänligen se vår Integritetspolicy https://www.shein.se/Privacy-Security-Policy-a-282.html.
2.KAMPANJER OCH SPONSRAT INNEHÅLL
Plattformen låter inte säljare förstärkasynligheten för deras erbjudanden/produkter via betalda kampanjer; säljare kan dock optimera sin synlighetpå marknadsplatsen genom att tillhandahålla kampanjerbjudanden eller erhållapositiv feedback från kunder.
·Kampanjerbjudanden:Säljarekan köra speciella kampanjer såsom rabatter eller tidsbegränsade erbjudanden,som kan öka deras produkters synlighet i sektioner såsom ”Bästa erbjudanden”eller ”Trendar just nu”. Dessa kampanjer är tydligt markerade för attsäkerställa att man enkelt ska kunna identifiera dem.
·Kundfeedback och betyg:Positivakundomdömen och höga betyg spelar en avgörande roll för att stärka en säljaressynlighet. Produkter och säljare med en genomgående god feedback kan komma attvisas högre i sökresultat eller förekomma i sektioner såsom ”Topprankad” eller”Choices”.
Dessakampanjförstärkta produkter kan komma att visas på förutbestämda platser påkategorisidor, sökresultat och hemsidan. När identiska produkter blirtillgängliga för köp på plattformen från två eller fler separata säljare,kommer dessa identiska produkter att behandlas som totalt olika produkterenligt samma faktorer.
3.SORTERINGS- OCH FILTRERINGSALTERNATIV FÖR ANVÄNDARE
Plattformenerbjuder dig en rad olika sätt att sortera och filtrera sökresultat, vilketsäkerställer att du har full kontroll över hur du tittar på produkter.Tillgängliga sorteringsalternativ inkluderar:
·Relevans eller ”Topprankad”:baseratpå kommentarsbetyg och försäljning under den föregående dagen.
·Pris (lågt till högt/högt till lågt)
·Nya produkter
·Populäritet eller”Mestsåld”: Baserat på produktens säljtillväxttrend under de senaste 7-14 dagarna.
·“Största favorit”:Baserat på produkter på önskelistan och försäljningar under den föregåendedagen.
Kunder kan även förfina sina sökningar genomatt använda filter för kategorier, storlekar, färger och andra produktattribut